הבהרה לגבי הפרסום על
הניסוי שערכה בואינג בו יירטה
מזל"ט
מאת: ד"ר
עודד עמיחי
חברת בואינג
פרסמה כי בניסוי שביצעה בשדה
הניסויים "ווייט-סנדס" שבניו
מקסיקו בחודש דצמבר 2008, היא
הצליחה לראשונה אי פעם ליירט
מטוס זעיר ללא טייס (מזל"ט)
באמצעות קרן לייזר. מערכת
הלייזר, בעוצמה של קילוואט
אחד, הורכבה על נגמ"ש מסוג
אוונג'ר. מנהל הפרויקט, גארי
פיצמאייר, אמר שהניסוי הנוכחי
בוצע בעקבות הצלחת ניסוי
קודם, אז הצליחה המערכת
להשמיד מטעני דמה של מזל"טים
כשהם על הקרקע. "מאז הכפלנו
את עוצמת הלייזר, הוספנו
יכולת מעקב והכוונה, פישטנו
את העיצוב והקשחנו את
המערכת". לדבריו, הפיתוח של
השלב הנוכחי הושלם תוך פחות
משנה על מנת לספק מענה מהיר
לצרכים המשתנים בשדה הקרב.
פיתוח המערכת כולה ממומן על
ידי חברת בואינג, כחלק
מניסיונה בשנים האחרונות
להוכיח כי טכנולוגיית הלייזר
הקרבי כבר הבשילה וכי אפשר
להכניסה לשימוש בשדה הקרב.
חברת בואינג מנסה להגיע
ליכולת עצמאית גם בתחום
הלייזר, בו שלטת חברת
נורתרופ-גרומן (מקודם באמצעות
חברת TRW) ללא עוררין, כבר
שלושה עשורים. הניסוי האחרון
הוא מאד ראשוני. חברת בואינג
לא פרסמה מאיזה טווח בוצע
היירוט ומה משך היירוט.
הלייזר בו השתמשה חברת
בואינג, בהספק של קילוואט
אחד, הוא דל עוצמה והוא קטן
בלפחות 2 סדרי גודל מהמינימום
הנדרש למערכות נשק לייזר,
וקטן בכ- 3 סדרי גודל
מהסקייגארד. מזל"ט, שהוא מטרה
קלה ליירוט באמצעות לייזר,
יורט עוד בשנות ה- 70'
באמצעות לייזרים אחרים.
יצויין כי חברת בואינג
מעורבת, כקבלן ראשי, בפרויקט
הגדול ביותר בארה"ב של לייזר
מוטס (ABL), בו היא אחראית
לאינטגרציה של הלייזר במטוס
(Boeing 747-400F). את הלייזר
(לייזר כימי מסוג COIL) מספקת
חברת נורתרופ-גרומן, ואילו
לוקהיד-מרטין אחראית על מערכת
השליטה והבקרה.